Penghargaan pada novel cinta

Assalamualaikum, darlings...

Hari ini Cik SA terjumpa artikel ni di Utusan.com.my bertarikh 13 Januari 2013. Buat pertama kalinya, rasa macam ada yang menghargai hasil karya kami, penulis novel cinta. Yalah, sebelum ni telinga kami sudah terlalu biasa dimomokkan dengan ayat-ayat seperti 'novel cinta ni cuma novel picisan sahaja atau tak ubah macam karangan SPM.' Sejujurnya, hati ni tersinggung bila hasil penulisan kami dilabelkan macam tu. Sebab bukan senang untuk kami hasilkan karangan kami itu. 

Ya, mungkin ayat-ayat yang digunakan tidak terlalu 'sastera', jalan cerita pula biasanya berkisarkan kisah cinta antara uda dan dara, tetapi...dalam setiap hasil tulisan kami, sebenarnya kami cuba masukkan unsur-unsur lain. Jodoh itu Milik Kita, contohnya...Cik SA cuba tonjolkan isu anak hasil rogol, isu anak angkat dan isu anak kandung yang terabai, isu penerimaan masyarakat pada anak yang kononnya lahir dalam keadaan 'kotor' dan lain-lain. Cik SA selalu percaya pembaca yang betul-betul 'baca' JIMK, akan nampak apa yang Cik SA nak tunjukkan. 

Okeylah, cukuplah membebel pasal JIMK. Akhir kata, terima kasih buat penulis artikel ni yang bagi Cik SA tidak berat sebelah dalam menilai hasil penulisan/karya seseorang penulis. 

*********

Link untuk artikel yang Cik SA maksudkan:

http://www.utusan.com.my/utusan/Sastera/20130113/sa_02/Penghargaan-pada-novel-cinta



Penghargaan pada novel cinta



SEJAK beberapa tahu tahun lalu, novel cinta yang diterbitkan oleh berbagai penerbitan mendapat pasaran hebat terutama daripada dalam kalangan remaja perempuan. Novel cinta yang laris kebanyakannya dihasilkan oleh penulis wanita yang berumur antara 20 hingga 35 tahun. Kebanyakan novel yang dihasilkan tebal antara 500 hingga 1000 halaman.

Penulis wanita yang masih muda ini kebanyakannya mempunyai tenaga dan daya pemikiran yang segar. Mereka sanggup berjaga malam untuk menyiapkan sesebuah novel dan ini patut diberi pujian.

Mereka menulis berdasarkan pengalaman yang dilalui yang bersamaan pula dengan yang dilalui oleh pembaca. Pertautan pengalaman menyebabkan novel itu laris kerana kisahnya dekat di hati pembaca.

Ini bertepatan dengan kata pengarang Indonesia B.Simorangkir Simanjuntak dalam Kesusasteraan Indonesia bahawa "Kesusasteraan adalah cermin jiwa, getaran sukma pengarang, kesusasteraan harus tumbuh di tengah rakyat oleh rakyat untuk rakyat yang menggambarkan suka duka, harap cipta dan kerja cipta rakyat."

Seorang lagi pengarang Indonesia melalui bukunya Punca Sastera Indonesia, menegaskan "Kesusasteraan adalah manifestasi daripada gerak kerja jiwa manusia yang wujud dalam pernyataan bahasa. Pada hakikatnya kesusasteraan atau seni sastera itu Ialah bingkisan kata yang dipersembahkan oleh sasterawan sebagai hadiah kepada masyarakat."

Berdasarkan kenyataan ini novel cinta boleh dianggap termasuk dalam kategori sastera walaupun bagi setengah orang ini lebih kepada sastera popular mainan para remaja. Namun begitu sastera popular ini mendapat sambutan hebat dalam kalangan pembaca. Sastera serius yang penuh nilai estetika ternyata tidak mendapat sambutan kerana nilainya hanya difahami oleh segelintir sahaja dan bukan masyarakat biasa.

Pelbagai novel yang hasilkan berligar kehidupan cinta para remaja, alam berumah tangga dan lain-lain. Novel Ombak Rindu karya Fauziah Asyaari umpamanya berjaya mencetus fenomena apabila ia mendapat sambutan hebat dalam kalangan pembaca tua dan muda.

Apabila diadaptasi menjadi filem maka kelarisan novel itu meningkat sehingga puluhan ribu naskah. Novel-novel lain yang dijadikan drama termasuk Adam dan Hawa karya Aisya Sofea dan siri Trilogi Cinta 1 dan 2 karya Sharifah Abu Salem.

Antara novel kisah cinta yang laris pada tahun 2012 ialah Isteri Sepenuh Masa, Sebenarnya Saya Isteri Dia, Maaf jika Aku Tak Sempurna, Jodoh itu Milik Kita, Dia Segalanya, Kasih Antara Kita, Kan ku Cinta Mu, Lafazkan Kalimah Cinta Mu, Suamiku Ustaz, Kejora Di Langit Cinta, Seindah Sakura, Love You Mr Arrogant dan banyak lagi.

Tahun 2011, lima novel yang dicatatkan mendapat sambutan hebat ialah Akhirnya Aku Miliki karya Hanna Dania, Cinta Kontrak (Nurul Ain Syuhada), Uda dan Dara (Aisya Sofea), Yes Bos (Rosmizah). Selain novel-novel ini banyak lagi novel lain yang mencatat jualan yang tinggi.

Antara novelis wanita yang novelnya berjaya dijual sehingga ratusan ribu ialah Ain Maisarah, Sharifah Abu Salem, Aisya Sofea, Anis Ayani, Damya Hanna, Dhiya Zafira, Shahriah Abdullah dan Siti Rosmizah.

Ain Maisarah umpamanya telah menghasilkan 33 buah novel dan novelnya berjaya dijual sehingga 200 hingga 500 ribu naskah, Fauziah Asyari pula menghasilkan tujuh buah novel berjaya dijual sehingga lebih 500 ribu naskah, Aisya Sofea pula menghasilkan sembilan novel dan berjaya dijual sehingga 600 ribu naskah, Anis Ayani menghasilkan sembilan novel dan novelnya berjaya dijual sehingga 600 ribu naskah.
Ada novelnya yang dicetak sehingga lapan kali, Damya Hanna berjaya menghasilkan lapan novel dan berjaya dijual sehingga 500 ribu. Ada novelnya diulang cetak sehingga 18 kali.

Kelahiran penulis-penulis wanita yang menghasilkan novel cinta ini merupakan satu fenomena yang perlu diberi perhatian. Ia berjaya memecah tembok kelarisan buku di Malaysia.

Selama ini kita mendengar novel-novel serius yang dihasilkan oleh penulis terkenal tidak laris di pasaran. Pembaca tidak membelinya kerana kurang faham atau cerita yang dipaparkan jauh daripada hati mereka.
Dalam kalangan penulis wanita itu terdapat juga beberapa orang penulis lelaki yang mencebur diri dalam genre novel cinta antara yang berjaya ialah Ramlee Awang Murshid yang telah berjaya menghasilkan 16 buah novel dan novel-novelnya dikatakan berjaya dijual sehingga 500 ribu naskah lebih.

Di Indonesia pun ada novel cinta dan mendapat pasaran meluas. Menurut sumber, ada sepuluh novel cinta berunsur Islamik yang mendapat sambutan hangat antaranya karya penulis Habiburrahman el Shirazy dengan novel-novel seperti Ayat-Ayat Cinta, Dalam Mihrab CintaKetika Cinta Bertasbih, Cinta Berbunga Syurga, dan Di Atas Sejadah Cinta.

Penulis Indonesia lain yang buku mereka mendapat sambutan hangat termasuklah Taufigrahman Al Azizi dan Abidah el Khaliegy. Taufig umpanya menghasilkan novel Musafir Cinta, Shahadat Cinta, Munajat Cinta dan Makrifat Cinta manakala Abidah pula menghasilkan Perempuan Berkalong Sorban.

Malang sekali novel serius yang berestetika tinggi tidak digemari pembaca, hendak dijual tiga ribu naskah pun terpaksa mengambil masa sehingga tiga hingga lima tahun.

Berbanding dengan novel cinta, dalam setahun sudah puluhan ribu dapat dijual. Dan penulis berjaya memperoleh royalti yang lumayan. Ada penulis novel cinta yang berjaya membeli kondominium dan kereta mewah hasil royalti novel cinta.

Kalangan sasterawan mungkin menganggap novel cinta sebagai buku picisan yang kurang wajar diberi perhatian. Mungkin mereka menganggap ini tidak termasuk dalam kategori sastera yang patut dikembangkan dan diberi perhatian. Tetapi masyarakat ternyata meminati karya seperti ini.

Mungkin ada yang menganggap sasterawan menulis bukan kerana duit. Ia lebih bertujuan kepada hendak memperkembangkan sastera di kalangan pembaca. Tetapi kalau novel serius yang dihasilkan tidak mendapat sambutan bagaimanakah sastera hendak dikembangkan dalam kalangan masyarakat. Bukankah kita menjadi penulis syok sendiri dan mendapat habuan lebih apabila buku kita memenangi hadiah sastera dan lain-lain.

Tanpa hiruk pikuk dan hadiah-hadiah sastera, penulis wanita yang bilangannya beratus orang kini sedang bergerak menghasilkan novel-novel yang terlaris dalam kalangan pembaca. Kejayaan mereka patut diberi perhatian.

Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) patut memasukkan kategori hadiah novel terlaris pada setiap kali Hadiah Sastera Perdana Malaysia (HSPM) diadakan . DBP patut memikirkan perkara ini supaya penulis-penulis wanita itu diberikan penghargaan walaupun mereka telah menikmati hasil penulisan yang lumayan.

-Kredit: Utusan.com.my-

Share this:

ABOUT THE AUTHOR

Hello We are OddThemes, Our name came from the fact that we are UNIQUE. We specialize in designing premium looking fully customizable highly responsive blogger templates. We at OddThemes do carry a philosophy that: Nothing Is Impossible

2 comments:

  1. saya suka baca novel cinta wpun ada yg kata fairy tale. novel cinta dpt menyentuh perasaan. wpun kita tak go thru benda2 sweet mcm tu... tapi tak salah nak feeling2 sweet...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup, setuju. lagipun, kebanyakan pembaca baca novel ni sebab...just to enjoy themselves, kan? lari daripada realiti yang kadang2 memeningkan kepala. lagipun, dalam novel pun...ada jugak isu2, moral yg cuba ditonjolkan...=)

      Delete